לקוחות ומשקיעים יקרים
בימים אלו אנו חווים את הגל השני של התפרצות מגפת הקורונה אשר משפיעה באופן מהותי על כלכלות העולם ושוקי ההון. משבר זה הינו בסדר גודל העולה עשרות מונים על פני משברים קודמים שידענו במספר פרמטרים:
א.עוצמת הפגיעה באנשים ובכלכלה
ב. עוצמת השינויים
ג. משך הזמן
אם ננסה למצוא מכנה משותף לכל המשברים נוכל לזהות את הדפוס הבא:
תחילת המשבר הינה אירוע שלילי אשר מגביר את אי הוודאות וגורם לירידות חזקות בשווקים (להלן: הגל הראשון").
לאחר מכן, מגיע "ברבור לבן"(התערבות ממשלתית ,הודעה חריגה וכו) שגורם לפרץ אופטימיות ולעליות בשווקים.
ואז בד"כ מגיע גל שני שגורם לירידות, הפעם בעוצמה פחותה יותר , ולאחר מכן אירוע חיובי שגורם לעליות.
הגל השלישי על פי אותם דפוסים אך בעוצמה נמוכה יותר, וכן הלאה עד שהסערה שוכחת.
כל משבר ומספר הגלים וההתאוששות שלו.
כל משבר ואי הוודאות שלו.
כך היה עם משבר החובות של יוון, ארגנטינה ואיטליה.
כך היה עם משבר הסחר בין ארה"ב לסין, משבר צפון קוריאה עוד.
בעבר הרחוק השווקים נפלו עם נפילת מובארק, עליית החמאס ועוד.
מפה אנו למדים שלא ניתן לתזמן שווקים.
מה כן ניתן לעשות?
כל משבר הוא הזדמנות-זו לא סתם קלישאה.
במלחמות המשבר הינו הזדמנות לחברות המייצרות מוצרי לחימה.
הקורונה הינה הזדמנות לחברות הטכנולוגיה ובמידה מסויימת לחברות העוסקות בתחום הרפואי.
ופה נכנס מנהל תיקי השקעות מקצועי,זה שיודע לזהות את המגמות ולרכב עליהן.
אין צורך ואין אפשרות לזהות חברות ספציפיות.
לא כל חברה שתשים שלט בכניסה "חברת טכנולוגיה" תפרח.
אנו לא נדע אף פעם אם התכנית העסקית טובה , ניהול נכון ושאר פרמטים הגורמים להצלחה ולכן אנו,ב"שופן ניהול השקעות" משתדלים באפיק מנייתי לזהות את הסקטורים היחודיים ולהשקיע בהם בצורה רוחבית.
העולם ניהיה יותר סקטוריאלי.
בעבר לדוגמא,איש נדל"ן היה מטפל בכל סוגי הנדל"ן.
לאחר מכן נוצרו התמחויות בנדל"ן למגורים, מסחר ומשרדים.
כיום יש נדל"ן לארגוני בריאות (בתי חולים, בתי אבות וכו') ואפילו נדל"ן יעודי לחוות שרתים שהולך וצומח במהרה.
או למשל ענף הטכנולוגיה נעשה סקטוריאלי יותר ויותר מיום ליום בגון: ecommerce וכיום יש ecommerce לשווקים מתפתחים מתוך תפיסה שהשווקים המפותחים הגיעו לרוויה מסוימת וקיים פוטנציאל בשווקים המתפתחים.
בתוך ענף הטנכנולוגיה נמצא תתי ענפים כגון: cyber, fintech, cloud למידה מרחוק ועוד.
אנו בשופן ניהול השקעות מאמינים שמנהל השקעות טוב הוא זה שיודע לזהות את השוק הצומח הבא ולהשקיע בו, אולם קיימות הפתעות רבות ומצד שני יש להקטין את סטיית התקן למינימום האפשרי.
לכן, לצד חיפוש בלתי נלאה אחר השווקים הצומחים הבאים אנו נשים לב למכפיל ונדרוש כמעט תמיד שלחברה כבר יהיו מכירות מוכחות.
כיוון שאמנם הראש שלנו בשמים אך הרגלים עמוק בתוך הקרקע.